شاعرانه های یک لر اردیبهشتی

گم کرده ام دستانت را در کوچه های اردیبهشت...

شاعرانه های یک لر اردیبهشتی

گم کرده ام دستانت را در کوچه های اردیبهشت...

ارومیه مرد چیتگر متولد شد!

اول از همه بگم که من یه کارشناس محیط زیست نیستم؛ و این نوشته تنها نگرانی های شخصیِ یه دوستار محیط زیستِ!در نتیجه لطفا این نوشته رو هیجا به عنوان سند و مدرک قابل اتکا ارائه نکنید!

برم سر اصل مطلب،چن سالیِ که بحث احداث و آبگیری دریاچه مصنوعی چیتگر مطرح شده و بالاخره امسال این اتفاق افتاد، خو شهرداری دلایل خوبی برای اجرای این طرح داشت اما متاسفانه باز هم ضعف مدیریتی و یا شاید سود جویی بعضی ادما باعث شد یه سری ایرادات عمده به این دریاچه وارد باشه ، البته بازم میگم  اینا نظر شخصی منِ :

1-    تغییر در محیط زیست منطقه - ساخت دریاچه ای با این وسعت دقیقن اولین کاری که انجام میده اینه که آب و هوای منطقه رو تغییر میده و این یعنی تغییر تو پوشش گیاهی جانوری منطقه، درسته الان چیتگر درست وسط شهره و اما بالاخره اکوسیستم خودشو داشت که متاسفانه به راحتی آب خوردن به فنا رفت.

2-    انتخاب محل اشتباه برای دریاچه با توجه به مطالبی که من راجب  منطقه قرار گیری دریاچه خوندم بایستی بگم که این یه سرمایه گذاری کاملن اشتباه بود ، محل احداث دریاچه در اصطلاح مخروط افکنه نامیده میشه که یعنی " رسوبات مخروط افکنه ای مرکز تجمع آبهای زیرزمینی می باشد ونیزبیشترمخازن آبهای زیرزمینی درون حوضه رسوبی ازآبهای وارده به رسوبات مخروط افکنه ای تغذیه می شود. همچنین بیشترطلای موجود دردنیا ازرسوبات مخروط افکنه قدیمه در افریقای جنوبی استخراج می گردد که به فرم پلاسر برجای مانده اند" و این به زبون خودمونی یعنی جایی که آب به راحتی به زمین نفوذ میکنه و اونجا ذخیره میشه ، خو شهرداری برای جلوگیری از نفوذ آب به زمین هزینه هنگفتی رو صرف عایق سازی کف دریاچه کرده اما متاسفانه این عایق کاری مدت زیادی دووم  نمیاره و به زبون ساده تر  یعنی پولمونو دور ریختیم.

3-    منبع آبگیری دریاچه مسیر روخونه کن به سمت فشافویه رو مسدود کردن و آب رو هدایت کردن به سمت دریاچه چیتگر، خو این موضوع دوتا ایرادداره بایر کردن زمینای کشاورزی فشافویه و خشکسالی تو اون مناطق و دومی هم همون تغییر اکو سیستمِ!

4-    عدم کارشناسی دقیق - مورد بعدی اینه که به دلیل راکد بودن آب دریاچه و این که هیچ خروجی ای نداره آب مونده باعث میشه بعد از مدت ها این دریاچه تبدیل به یه گنداب بزرگ شه ، البته همین الانم که دریاچه دوسال آبگیری شده کف دریاچه پز از لجن و خزه و جلبک شده که به کیفیت آب رودخونه ی کن هم مربوط میشه؛ فاضلاب روستاهای کن و سولقان و کارخونه ها به این رودخونه ریخته میشه و از طرفی هم مسیر رودخونه اکثر مواقع سال گل آلوده ؛ خو به همین سادگی و به خاطر عدم بررسی همه جانبه طرحشون ممکنه طرحی که قرار بود نفس تهران بشه ، بشه یه محل متعفن!

این دریاچه با این هزینه هنگفت برای عمر مفید تقریبا 5ساله ساخته شده ( با توجه به توضیحات بالا ) ، حالا سوال من اینه بهتر نبود که این هزینه رو برای این که جلوی بزرگترین بحران زیست محیطی ایران و بگیریم هزینه میکردیم ؟

کاش این بودجه صرف نجات دریاچه ارومیه میشد  و یا لااقل طرح رو بیشتر بررسی میکردن که حداقل به جای فایده ضرر نداشته باشه !

شرمنده ام ارومیه ! پول داشتیم که صرف ساختن یه مکان تفریحی بکنیم که سودش تو جیب آقایون بره ولی نمیشد تورو نجات بدیم ، شرمنده ام !

پ.ن : سری به لینک های زیر بزنید:

1. احداث دریاچه چیتگر بدون ارزیابی زیست محیطی، آن را تبدیل به گنداب می‌کند

2. ساخت دریاچه مصنوعی در غرب تهران توجیهی ندارد

3. دریاچه چیتگر زیبای آسیب‌زا

4. تیجه پافشاری شهرداری تهران در اجرای یک طرح غیرکارشناسی: آبگیری دریاچه چیتگر 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی فشافویه را بی آب کرد

 

نظرات 7 + ارسال نظر
محمد یاری چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:26 ب.ظ http://mohamnt.blogspot.com

این دفه بگم تو هنوز زنده‌ای بلاک می‌شم خودم می‌دونم :))

اصن اد ندارمت که بلاکت کنم:))

محمد یاری چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:47 ب.ظ http://mohamnt.blogspot.com

آخه مگه برا بلاک کردن ادد می‌خواد میری تو پروفایل طرف بلاکش می‌کنی
نوچ نوچ نوچ

منظورم اینه که اصن نمیتونم پیدات کنم که بلاکت کنم:))
یه بار دنبالت گشتم:))

Haamed چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:40 ب.ظ http://www.haamed.blogsky.com

مگه مدری هم داریم تا صحبت از مدیریت بکنیم؟

مشکل اینجاست که اینجا همه مدیرن عزیزم

قیچی پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:20 ق.ظ

یادش بخیر .. یه زمون چقدر از این پستا می نوشتی و من چقدر میومدم باهات بحث میکردم.
یادته ندا یه بار می خواستی بری یه جا تجمع؟ و من چه تلاشی می کردم که منصرفت کنم؟
الان که دارم فکر میکنم میبینم چقدر تلاش بی خودی بووده ها. تو و انصراف از این کارها؟؟؟!!!!!

اون تجمع هم رفتم ولی فایده ای نداشت :(
نمیشه از این مسادل انصراف دادم قیچی ، باع مربوط به زندگیمون ، نمیشه گذشت از خراب شدنش، قضیه اونیه که کف قایقو سوراخ میکنه، به بقیه میگه به شما چه دارم جای خودمه ولی همون سوراخ کل قایقو میبره زیر آب :(

فاطمه پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:21 ب.ظ

چه وقایع تاسف باری واقعن...
چقد خنگن خدایی...چه هزینه هایی که به هدرنمیره تو این کشور....
وقتی مدیریت کارها به دست آدمای هیچی نفهم بیوفته همینه..
من وقتی میرفتم تخت جمشید باورت میشه ندا بغض داشتم اونجا، این سرمایه ی عظیم ملی راحت داره نابوود میشه.اونجا باید سر پوشیده باشه .آفتاب ،باد،باروون اینا همه عمر ش رو کوتاهتر میکنه ولی خو حالیشوون نیس متاسفانه...

متاسفانه اینجا اول همه به جیب خودشون فک میکنن بعد بقیه داستانا :(
نمیدونم چی قراره به سر ایران بیارن :(

یامور پنج‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:20 ب.ظ

سلام

ساره سه‌شنبه 28 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:53 ب.ظ

سلام
بابت نگرانی شما برای اکوسیستم چیتگر سپاس اما باید بگم من دانشجوی رشته گردشگری ترم ااخرم و موضوع پایان نامه ی من دریاچه چیتگر هستش
در حال حاضر سخته قضاوت کنیم
مدیر پروژه دریاچه با دلایل زیادی که آورد منو قانع کرد حالا شاید کارشو تو پیچوندن خوب بلده شایدم درست میگفت به هر حال اسناد و مدارک و کارشناسایی که معرفی کرد همگی سابقه خوبی داشتن//از خدا میخوام دریاچه و چیتگر بدون مشکل ادامه بدن چون تنها امید همه ی تهرانیا دریاچه اس

حتی اگه بدبینیای من به پروژه اشتباه باشه اما سایر موارد هنوز جای بحث دارن !‌

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد